Wednesday, September 11, 2013

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ရဲ ႔ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မူ

ဒီေန႕ေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ရဲ ႔ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မူကို တင္ျပေပးပါ့မယ္...။ ဒီစာေပကိုေတာ့ က်ြန္ေတာ္.. သမိုင္းသုေတသီပညာရွင္ ေစာေအာင္လွ ေရးသားထားေသာ ကရင့္ရာဇ၀င္သမိုင္းစာအုပ္ (စေကာကရင္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာျပန္ထားသည့္စာအုပ္)မွ ျပန္လည္း ထုတ္ႏုတ္ကူးယူတင္ျပပါသည္....။ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္.... ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အသိပညာဗဟုသုတရရွိေရးအတြက္သာျဖစ္သည္.။ ကဲ စတင္ဖတ္ရဴ ႕ေလ႕လာၾကည္႔ပါစို႔... ေတာေစာင့္ေတာင္ေစာင့္နတ္မ်ားအား ယံုၾကည္ျခင္း၊ ၀ိညာဥ္လိပ္ျပာကို ပိုးကရင္ဘာသာျဖင့္ ´အ၀ီးအလာ`၊ စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ´ကလာ`၊ ဘြဲကရင္ဘာသာျဖင့္ `ကလယ္´ ဟုေခၚပါသည္။ လိပ္ျပာေခၚျခင္း၊ လိပ္ျပာႏွင္ျခင္းတုိ႔ကို ကရင္လူမ်ဳိးအမ်ားစုမွာ ယေန႔တုိင္ ယံုၾကည္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။စေကာကရင္အခ်ိဳ႕ စၾကာ၀ဠာအားလံုးကို ဖန္ဆင္းေသာ `ယြာ` အား ကိုးကြယ္ၾကသည္။ နတ္ကို အခ်ိဳ႕က တန္ခုိးရွင္အေနျဖင့္ ယံုၾကည္ၾကသည္။ ယံုၾကည္မွဳအရ (တန္ခုိးရွင္) ကို ပထမတန္းစားနတ္အျဖစ္ ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ပထမတန္းစားနတ္မ်ားမွာ… (၁) မူဟား၊ (၂) ထီးကဆာေကာ္ကဆာ၊ (၃) မူေကာ္လီ(မာန္နတ္)၊ (၄) ဖီးဘီးေယာ္၊ (၅) ခူးေသ (၆) ကာကြယ္ ဟူ၍ ယံုၾကည္ရာကိုလုိက္ျပီး ပသမွဳျပဳၾကသည္။ ဒုတိယနတ္သရဲမ်ားမွာ….. (၁) တရဲ႕တခါ၊ (၂) တာမူဟား၊ (၃) တာကယာ ျဖစ္ျပီး ၀ဋ္မက်ြတ္ေသာ နတ္မ်ားျဖစ္သည္။ တတိယနတ္မ်ားမွာ….. (၁) ေမာ္ယာ၊ (၂) ပသို၊ (၃) ေလာ္၊ (၄) ဘားနား၊ (၅) ေဒၚတကား နတ္မ်ားျဖစ္ျပီး ေကာင္းက်ိဳးႏွင့္ ဆုိးက်ိဳးမ်ားကို ေပးတတ္ေသာနတ္မ်ားျဖစ္သည္။ ကရင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ နယ္စပ္ရွိ ဂဲခုိႏွင့္ ပေဒါင္ (ကယန္း) မ်ားတြင္လည္း ေအာက္ပါနတ္မ်ား ပူေဇာ္ပသမွဳျပဳၾကသည္။ (၁) က၊ (၂) လူ၊ (၃) ကန္၊ (၄) ေမာ္ခီး၊ (၅) တရာနာ၊ (၆) တကာေဒး၊ (၇) တဒြန္ဟိန္ေခါင္၊ (၈) တနဲေနာခု၊ (၉) တာ နတ္မ်ားတုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။စပါး ရိတ္သိမ္းခ်ိန္တြင္ ပူေဇာ္ပသျခင္းကို ျပဳၾကသည္း။စပါး အထြက္တုိးျခင္း၊ လာဘ္လာဘရႊင္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ ဒူေ၀ရုိးရာ နတ္ ဒူေ၀ကို ရုိးရာနတ္အျဖစ္ ယခင္က သတ္မွတ္ပူေဇာ္ၾကသည္။ ဇြဲကပင္ေတာင္ေျခရွိ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ား ရွင္ျပဳသည့္အခါ၊ ခရီးေ၀းထြက္သည့္အခါ၊ မဂၤလာေဆာင္သည့္အခါ ဒူေ၀ေစတီသို႔ သြားေရာက္၍ ကန္ေတာ့ၾကသည္။ဒူေ၀ေစတီတြင္ နတ္ဆရာၾကီးသည္ ရုိးရာဓေလ့ႏွင့္အညီ ဆုေတာင္းေမတၱာပို႔ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ `ဒူေ၀´ နတ္သည္ နတ္မဟုတ္ပါ။ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုိးကရင္အခ်ိဳ႕က ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မွဳတစ္ရပ္သာ ျဖစ္သည္။ ဒူေ၀ေစတီသည္ မဂၤလာေဆာင္ၾကမည့္ သတုိ႔သား၊ သတုိ႔သမီးမ်ား၏ သစၥာျပဳရာ၊ တုိင္တည္ရာသစၥာတုိင္ ဒူေ၀ေစတီေတာ္သာျဖစ္သည္။ နတ္ဆရာၾကီးဆုိသည္မွာလည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ဘိသိက္ဆရာနွင့္ ခပ္ဆင္ဆင္ျဖစ္သည္။ မဂၤလာေမာင္ႏွံအား ဆံုးမၾသ၀ါဒစကား၊ ခ်ီးျမင့္ေပးျပီး စီးပြါးေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမွဳေရး၊ လုပ္ငန္းအေထြေထြ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ နည္းလမ္းညြန္ျပေပးျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ရုိးရာနတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ယံုၾကည္ဆဲ ျဖစ္သည္။တခ်ိဳ႕ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ပန္းနတ္ကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ တန္ခူးလႏွင့္ သီတင္းကြ်တ္လတြင္ ပန္းနတ္ ကန္ေတာ့ျခင္း၊ နတ္စားျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ကရင္႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္မ်ား ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ေရွးဘိုးဘြား ဘီဘင္မ်ားသည္ ၀ိညာဥ္ကို ယံုၾကည္ၾကသည္။ ၀ိညာဥ္လိပ္ျပာသည္ လူ၏ခႏၶာကိုယ္တြင္ ပူးကပ္မွီတြယ္ေနၿပီး လိပ္ျပာႏွင့္အတူ ရွိေသာသူသည္ က်န္းမာသည္။ သန္စြမ္းသည္။ စိတ္ဓာတ္ႀကံ့ခိုင္မႈရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ ထို႔အတူ သစ္ပင္သီးႏွံပင္တို႔တြင္လည္း ၎တို႔ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ၀ိညာဥ္ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ တနည္းအားျဖင့္ အပင္တို႔ကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ ႐ုကၡစိုး နတ္ေကာင္းနတ္ျမတ္တို႔ ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထို႔နည္းတူ ေတာင္ယာတြင္ ေတာင္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္၊ လယ္ေျမကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္မ်ားအျပင္ လူေနအိမ္တြင္ အိမ္ကိုေစာင့္ ေရွာက္ေသာနတ္ ဟူ၍ရွိသည္ဟုလည္း ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထိုယုံၾကည္မႈမ်ားေၾကာင့္ ကရင္လူမ်ိဴးတို႔တြင္ လယ္ယာလုပ္ငန္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ပြဲေတာ္၊ ႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကသည္။ ၎႐ုိးရာဓေလ့ပြဲေတာ္မ်ားမွာ - (၁) ေတာင္ယာနတ္စားခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၂) ေတာင္ယာခုတ္ခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၃) ေတာင္ယာစူးထိုးခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၄) ေတာင္ယာစပါးရိတ္သိမ္းခ်ိန္ပြဲေတာ္ (၅) ေရေျမာင္းတာတမံပူေဇာ္ပြဲေတာ္ (၆) ပ်ိဳးပင္လိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (၇) စပါးပုံလိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (၈) ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ႏွင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲေတာ္ (၉) အိမ္သစ္တက္မဂၤလာပြဲေတာ္ (၁၀) ထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ထပ္ပြဲေတာ္ (၁၁) ႐ြာလုံးကြၽတ္လိပ္ျပာေခၚပြဲေတာ္ (ေခၚ) ၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ႕မဂၤလာပြဲေတာ္ (၁၂) အ႐ုိးေကာက္ပြဲေတာ္ (၁၃) ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ စသည္ျဖင့္ပြဲေတာ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိသည္။ သူ႔အခ်ိန္အခါႏွင့္သူ သူ႔ ေနရာႏွင့္သူ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳး က်င္းပၾကသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ စပါးကိုေစာင့္ေရွာက္ေသာ စပါးလိပ္ျပာ (သို႔) စပါးေစာင့္နတ္ (ဖီ့႓ူးယ၀္) ရွိသည္ဟုယုံၾကည္ၾကသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ကို ပူေဇာ္ျခင္းအားျဖင့္ စပါးသည္ ပ်က္စီးေလလြင့္မႈ နည္းပါးၿပီး ပိုမို၍ အထြက္တိုး၏။ ရွိၿပီးသား စပါးတို႔သည္လည္း စားသုံးမႈ အစဥ္လုံေလာက္ၿပီး မသိမသာတိုးပြားၿမဲျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ ထိုယုံၾကည္ခ်က္အရ ဖီ့ဗူးေယာ္ကို ႐ုိေသသမႈျပဳေသာအားျဖင့္ ႐ုိးရာပူေဇာ္ပြဲတရပ္အျဖစ္ လက္ခံက်င္းပၾကသည္။ (ျမန္မာတို႔တြင္ လယ္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ပုန္းမၾကဥ္နတ္ကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သည္) ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား အဆင့္ဆင့္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ လယ္ယာေျမထြန္ယက္ၿပီး၍ စိုက္ပ်ိဳးရန္ သင့္ျမတ္ေသာ ရက္ျမတ္သို႔ ေရာက္လာလွ်င္ ဦးစြာ လယ္ေျမကြက္၏ ေဒါင့္စြန္းတို႔၌ စပါးပင္ (၇) ပင္ (သို႔) မ်ိဳးေကာက္ခ်က္ (၇) ခ်က္ကို စိုက္ထားရသည္။ ၎စိုက္ထားေသာ စပါးပင္မ်ားကို ကြ်ဲႏြားတိရိစၦာန္မ်ား မဖ်က္ဆီးႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းစြာ ကာရံထားၾကသည္။ ၎ကို ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။ ၎ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါး စိုက္ၿပီးမွသာ က်န္ေသာ လယ္ေျမကြက္ကို ဆက္လက္စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ အကယ္၍ ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ေန႔တြင္ စပါးစိုက္ပ်ိဳးရန္ အေျခအေန မေပးပါက စတိသေဘာျဖင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို စုိက္ပ်ိဳးထားၾကရသည္။ ေနာင္အဆင္ေျပေသာ အခ်ိန္မွသာ က်န္ေသာ လယ္ကြက္ကို စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ ၎ ျပဳလုပ္ခ်က္ကို ကရင္လူမ်ိဳးတို႔က ေလာင္ဆိုက္ခိုး (လင္ဆိက္ေခါဟ္) ဟုေခၚသည္။ အခ်ိန္တန္၍ စပါးရင့္မွည့္ခ်ိန္ ေရာက္ေသာအခါတြင္လည္း စပါးကြက္မ်ားကို ဦးစြာရိတ္သိမ္းၿပီး စပါးစည္းမ်ားကို တလင္းတြင္ စုပုံထားၾကရသည္။ စပါးစည္းမ်ား တလင္းသို႔ အားလုံးစုပုံၿပီးမွသာ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို ျပန္ရိတ္ရသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးကို ရိတ္သိမ္းၿပီးေသာအခါ စုစည္းၿပီး ၀ါးကိုင္း၏ ထိပ္ဖ်ားတြင္ခ်ည္ေႏွာင္ကာ တြဲလြဲခ်ထားရသည္။ (၀ါးကိုင္းကို ထိပ္ဖ်ားအ႐ြက္အခက္မ်ား ခ်န္လွပ္ၿပီး အရင္းအပိုင္း အ႐ြက္အခက္မ်ားကို သပ္ခ်ရသည္) ၎အျပင္ ယက္ထားေသာ ပလိုင္းခြက္ထဲတြင္ ေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္ (ေမ၀္အါင္႓ံင္း)၊ ၾကက္ေမာက္ပန္းအနီ၊ ဍရင္ေကာက္ႏြယ္မ်ားထည့္၍ ထိပ္တြင္ခ်ည္ဆြဲထားၿပီး တလင္းရွိ စပါးစည္းပုံေပၚသို႔ စိုက္ထူထားၾကရသည္။ စပါးစည္းမ်ားကို တလင္းတြင္နယ္ၿပီးေနာက္ ေလွ႔ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ၀ါးသုံးေခ်ာင္းေထာက္၍ ဖီ့ဗူးေယာ္ ခိုနားရာနန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးတြဲကို တင္ခ်ိတ္ထားရသည္။ ထို႔ေနာက္ အတတ္ႏိုင္ဆုံးျမင့္ႏိုင္ေသာ ၀ါးဘိုးရွည္တေခ်ာင္းကို ထိပ္ဖ်ား အ႐ြက္အခက္ ခ်န္လွပ္ၿပီး ထိပ္ဖ်ားတြင္ မူလ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါးႏွင့္ ပူေဇာ္ထားေသာေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္မ်ားပါသည့္ ပလိုင္းကိုပါ အတူခ်ိတ္ဆြဲၿပီး တလင္းရွိ စပါးပုံေပၚသို႔ စိုက္ထူထားၾကသည္။ ႐ုိးရာပူေဇာ္ပြဲက်င္းပျခင္း ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ေနထိုင္သည့္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ႐ိုးရာေကာက္သစ္စားပြဲ၊ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲ ပြဲေတာ္ကို ေက်း႐ြာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဦးေဆာင္ျပဳၿပီး ကမကထျပဳလုပ္ေပးလ်က္ ရွိၾကသည္။ ပြဲေတာ္မတိုင္မီ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္မည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ ေန႔ (၇)ေန႔စုံေသာ အဖိုးႏွင့္ အဖြား (၇)ဦးစီတို႔ကို ရွာေဖြအကူအညီေတာင္းခံျခင္း၊ လိုအပ္သည့္ ႐ုိးရာ အစားအေသာက္မ်ားကို စီစဥ္ျခင္းတို႔ကို ဦးစြာႀကိဳတင္ေဆာင္႐ြက္ ထားရသည္။ ထို႔ေနာက္ သတ္မွတ္သည့္ ရက္ေကာင္းရက္ျမတ္ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေက်း႐ြာရွိလယ္သမားမ်ားက မိမိတို႔ တလင္းရွိ စပါးမ်ားကို တေတာင္းစ၊ ႏွစ္ေတာင္းစ ယူေဆာင္လာၿပီး ပြဲေတာ္ က်င္းပသည့္ တလင္းႀကီးတြင္ စုပုံၾကရသည္။ တလင္းႀကီး၌ စပါးမ်ားကို စုပုံရာတြင္ ႐ိုး႐ိုးစပါးတပုံႏွင့္ ေကာက္ညင္းစပါး တပုံ၊ ႏွစ္ပုံခြဲၿပီး စုပုံၾကသည္။ ကရင္ဘာျဖင့္ “႓ူးေမါ၀္ၟ” “႓ူးဖါၟ” ဟူ၍ေခၚၾကသည္။ “႓ူးဖါၟ” စပါးအဖိုအျဖစ္ ေကာက္ညင္းစပါးကို သတ္မွတ္ၿပီး “႓ူးေမါ၀္ၟ” ဟု သတ္မွတ္သည္။ စပါးအဖိုတပုံႏွင့္ စပါးအမတပုံတို႔ကို အေ၀းကေနၿပီး သီျခားသိျမင္ႏိုင္ေစရန္ ကရင္႐ုိးရာ ေမတၱာေစာင္အနီႏွင့္ ေမတၱာေစာင္အျဖဴႏွစ္ထည္ကို စပါးပုံ အဖိုႏွင့္အမေပၚတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားၾကသည္။ “ဖို၀့္႓ါင္လူးယွး၀၀္” ေခၚ ေမတၱာေစာင္အနီသည္ ကရင္ အမ်ိဳးသားမ်ား ၿခဳံသည့္ ေစာင္ျဖစ္ၿပီး “ဖို၀့္႓ါင္လူးယွးအြါ” ေခၚ ေမတၱာေစာင္အျဖဴသည္ ကရင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားၿခဳံသည့္ ေစာင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ စပါးပုံႏွစ္ပုံအား ရာဇမတ္ျဖင့္ ကာရံၿပီး ရာဇမတ္ေထာင့္ (၄) ေထာင့္တြင္ ငွက္ေပ်ာပင္၊ ႀကံပင္၊ ၾကခတ္၀ါးပင္ (သို႔) ဆူးပင္မ်ားျဖင့္ စိုက္ထူၾကသည္။ ၎အျပင္ ဖီ့ဗူးေယာ္အေနျဖင့္ ေနာင္လာမည့္ႏွစ္ ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ အသင့္စားသုံးႏိုင္ရန္ ေကာက္ညင္းဖင္ခြၽန္၊ ငွက္ေပ်ာသီး၊ အုန္းသီး၊ ႀကံသကာ၊ ခြက္ျပင္၊ ေကာက္ညင္းေပါင္း စသည့္ ႐ုိးရာစားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္မ်ားကို ရာဇမတ္တိုင္ ေလးဖက္ေလးေထာင့္တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားၾကရသည္။ လယ္ယာသုံးပစၥည္းမ်ားျဖစ္ေသာ ဓါး၊ တံဇဥ္၊ က်ည္ေပြ႔၊ ေပါက္တူး၊ ပလိုင္း၊ ႀကိတ္ဆုံမ်ား စသည္ တို႔ကို ဍရင္ေကာက္ ႏြယ္ပင္မ်ားျဖင့္ ရစ္ပတ္ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး စပါးပုံုတြင္ စုပုံၾကသည္။ ၎အျပင္ ဖီ့ဗူးေယာ္၏ မ်ိဳးေစ့ဥ (အု္ခီႜ႕) အျဖစ္ ဘဲဥကို ႐ႊံ႕ျဖင့္လုံးထားေသာ ေျမလုံးခဲႏွင့္အတူ စုပုံၿပီးထားၾကသည္။ ေတာင္ယာထြက္ သီးႏွံမ်ားျဖစ္သည့္ ပိန္းဥ၊ ေမ်ာက္ေခါင္းဥ၊ ၀ဥ၊ မွ်စ္၊ ခ႐ု၊ ငါး တို႔ျဖင့္ တာလေပါ့ ဟင္းခ်က္ၿပီး စတိသေဘာျဖင့္ ပူေဇာ္ပသၾကသည္။ ပူေဇာ္ရာတြင္ ရာဇမတ္၀င္းအတြင္းသို႔ ပြဲေတာ္ အႀကီးအမွဴးႏွင့္အတူ ေန႔ (၇)ေန႔စုံေသာ အဖိုးႏွင့္ အဖြား၊ ပြဲေတာ္ အႀကီးမွဴးမွလည္း စပါးလိပ္ျပာမ်ား ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာေစရန္ႏွင့္ စပါး အထြက္တိုးေစရန္ လူတိုင္း အစားအေသာက္ ဖူလုံမႈ ရွိေစရန္ႏွင့္ စပါးကိုဖ်က္ဆီးႏိုင္ေသာ ေဘးရန္အေပါင္းမွ ကင္းလြတ္ႏိုင္ေစရန္ စသည္ျဖင့္ ဆုေတာင္းေပးလ်က္ရွိသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ကို ယုံၾကည္စြာျဖင့္ ပူေဇာ္မႈျပဳျခင္းအားျဖင့္ ဆန္ေရစပါးသည္ မူလရွိၿပီးသားထက္ ပိုမိုလုံေလာက္လာသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ထိုသို႔ယုံၾကည္မႈရွိေအာင္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္ တပုဒ္ရွိသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္အဆို ဖီ့ဗူးေယာ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဒ႑ာရီပုံျပင္အဆိုအရ - ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေတာင္ယာစူးထိုးလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ျခင္းကို ကမၻာဦးမဆြကပင္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ခဲ့ၾကသည္။ ေတာင္ယာ စူးထိုးလုပ္ကိုင္ေသာ ကရင္တို႔သည္ နံနက္ ေ၀လီ ေ၀လင္း အခ်ိန္တြင္ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ သြားၾကသည္။ ကရင္ေက်းလက္႐ြာတ႐ြာတြင္ အလြန္စိတ္သေဘာထားေကာင္းေသာ၊ သူတပါး အေပၚတြင္ ေစတနာျဖင့္အစဥ္ အၿမဲယိုင္းပင္းတတ္ေသာ ဖိုးဟြဲ(ေဖါဟ္ဃႊဲ) ဆိုေသာ ေကာင္ေလးတေယာက္ ရွိသည္။ ဖိုးဟြဲသည္ အလြန္ဆင္းရဲသျဖင့္ ရပ္႐ြာက သူ႔အား ဂ႐ုမစိုက္၊ အေလးမမူၾက။ အေပါင္းအသင္းလည္း မလုပ္ၾကေပ။ ဖိုးဟြဲသည္ ႏုံခ်ာစြာျဖင့္ ေနထိုင္စားေသာက္ရေသာ္လည္း စိတ္ေကာင္းအစဥ္ေမြးသူျဖစ္သည္။ တေန႔ေသာနံနက္၌ အဖြားအိုတေယာက္သည္ ေတာင္ယာသို႔ သြားစဥ္ ေျခေခ်ာ္ၿပီး ေတာင္ေစာင္းသို႔ လိမ့္က်ရာ ေတာင္ေစာင္းရွိ ၀ါး႐ုံေပၚတြင္ တင္ေနၿပီး ေတာင္ယာသြားသူမ်ားအား ကယ္ဆယ္ရန္ အကူအညီေတာင္းခံရွာသည္။ ေတာင္ယာသြား သူမ်ားမွာ အဖြားအို အကူအညီ ေတာင္းခံမႈကို ေတြ႕ရွိၾကေသာ္လည္း လုပ္ငန္းမအား၍ လည္းေကာင္း၊ ကူညီရန္ အႏၲရာယ္အခက္အခဲရွိသည္ကတေၾကာင္း ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း အဖြားအိုအား သနားၾကေသာ္လည္း ကူညီႏိုင္စြမ္းမရွိဘဲ ခ်န္ထားခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဖိုးဟြဲ ေရာက္လာေသာအခါ မူလ ေစတနာ အရင္းခံအျပည့္ျဖင့္ ခဲရာခဲဆစ္ အားစိုက္ၿပီးေတာင္ေစာင္း၀ါး႐ုံမွ အဖြားအို၏ အသက္ကို ကယ္တင္ခဲ့ေလသည္။ အဖြားအိုမွာ အေဖာ္မဲ့ အထီးက်န္ျဖစ္သျဖင့္ ဖိုးဟြဲမွာ အဖြားအိုအား လူႀကီးသူမအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ အေဖာ္အျဖစ္လည္းေကာင္း ေအးခ်မ္းစြာ ေနႏိုင္ရန္ေစတနာျဖင့္ သူ၏တဲစုတ္တြင္ ေခၚထားၿပီး ေန႔စဥ္ ၀တၱရားမပ်က္ ျပဳစုေကြၽးေမြးသည္။ ဖိုးဟြဲမွာ အဖြားအိုအား ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရျခင္းအတြက္ ကုသိုလ္ျပဳမႈသာျဖစ္သည္ဟု ခံယူကာ မၿငီးမျငဴျပဳစုေပးသည္။ အဖြားအိုမွာလည္း ဖိုးဟြဲႏွင့္ ေနထိုင္ရသည္ကို စိတ္ခ်မ္းသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာျဖင့္ က်န္းမာ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈ အျပည့္အ၀ရရွိသည္။ တေန႔တြင္ ဖိုးဟြဲသည္ အဖြားအိုႏွင့္ သူ႔အတြက္ လုပ္႐ုိးလုပ္စဥ္ သစ္သီးသစ္ဥမ်ားရွာေဖြရန္ ေတာသို႔သြားစဥ္ အဖြားအိုမွာ အိမ္တြင္းကိစၥအ၀၀ကို ျပဳလုပ္ထားသည္။ ဖိုးဟြဲ ညေနျပန္ေရာက္ေသာအခါ ထမင္းအိုး၊ ဟင္းအိုး၊ ေရအိုး၊ ေရခြက္ အားလုံး အျပည့္အ၀ စီမံေဆာင္႐ြက္ထားၿပီးသား ျဖစ္ေန၏။ ဖိုးဟြဲ၏ အိမ္တြင္ရွိေသာ သစ္ဥ၊ သစ္ဖု၊ စပါး၊ ဆန္၊ ေရတို႔မွာလည္း ေလ်ာ့နည္းျခင္းမရွိဘဲ တေန႔တျခား မသိမသာ တိုးပြားေန၏။ သို႔ႏွင့္ ဖိုးဟြဲမွာ ဆန္ေရစပါးလုံေလာက္ၿပီး ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားလာ၍ ၎ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရန္အတြက္ အိမ္ေထာင္ရွင္မ လိုအပ္သည္ဟု အဖြားအိုက ယူဆၿပီး တေန႔ ဖိုးဟြဲ ေတာင္ယာသို႔သြားစဥ္ အဖြားအိုမွာ ဖိုးဟြဲအတြက္ ေခ်ာေမာလွပေသာ မိန္းမပ်ိဳတဦးကို ေခၚယူထားလိုက္သည္။ ညေန ဖိုးဟြဲ ျပန္လာေသာအခါ အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာျပၿပီး ေကာင္းစြာ မဂၤလာေဆာင္ေပးကာ အိုးအိမ္ထူေထာင္မႈ ျပဳေပးေလသည္။ ဖိုးဟြဲမွာလည္း ႐ုပ္ရည္ေခ်ာေမာၿပီး လိမၼာေရးျခားရွိေသာ ဇနီးသည္ေၾကာင့္ တေန႔တျခား စီးပြားတိုးတက္၍ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာ ေနထိုင္စားေသာက္ ႏိုင္လာခဲ့သည္။ တေန႔တြင္ အဖြားအိုသည္ ဖိုးဟြဲတို႔ လင္မယားအား အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာျပ၍ ျပန္ရန္ ခြင့္ပန္သည္။ သူမသည္ သာမန္ လူသားမဟုတ္ဘဲ လယ္ယာစပါးကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ဖီ့ဗူးေယာ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူျပန္သြားသည့္အခါတြင္ ဖိုးဟြဲတို႔ကို စီးပြားခ်မ္းသာ မပ်က္ရေလေအာင္ အစဥ္ေစာင့္ေရွာက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၿပီး စပါးရာသီ ၿပီးစီးေသာအခါ ျပန္သြားေလ ေတာ့သည္။ ေႏွာင္ႏွစ္ စပါးရာသီေရာက္လွ်င္မူ သူမအားပင့္ဖိတ္ေခၚပါက သူမ လာေရာက္ေစာင့္ေရွာက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း မွာၾကားၿပီး ျပန္သြားေလသည္။ သို႔ႏွင့္ ရပ္ရြာရွိ လူမ်ားက ဖိုးဟြဲတို႔ လင္မယားကို အားက်ၿပီး ဖိုးဟြဲကဲ့သို႔ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ေမြးလာၾကသည္။ ႏွစ္စဥ္ စပါးဦးေကာက္ဦးတို႔ကို ဖီ့ဗူးေယာ္အား ပူေဇာ္ပသရင္းကုသုိလ္ေကာင္းမႈအလွဴဒါနျပဳေသာ အစဥ္အလာတရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ဖီ့ဗူးေယာ္ လာေရာက္ၿပီးေနာက္ ျပန္သြားေသာအခါ ေအာက္ပါကဲ့သို႔ လြမ္းဆြတ္ဘြယ္ ေတးသီခ်င္းျဖင့္ မွာတမ္းေခြၽ သီဆိုၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ “ထါင္သါ့ဏု္ေ၀့ ဖီ့႓ူးယ၀္ အု္ခါ့႓း ဟွယ့္ထါင္ဍ၀္ဃွ၀္ သိင္းထို၀္ေအၟ သုိင့္ထင္းခို၀္းဍ၀္ ေထါဟ္လုဲၟကူးကူး ဍးေ၀့လွ္” ဟု ျဖစ္ၿပီး အဓိပၸါယ္မွာ “လယ္ယာမ်ားမွာရွိတဲ့ ေကာက္ႏွံစပါးမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ၿပီး ျပန္သြားတဲ့ အို … အဖြား ဖီ့ဗူးေယာ္။ ေႏွာင္ႏွစ္အတြက္ လယ္ယာမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ အခ်ိန္တန္ရင္ ျပန္လာပါဦးလို႔ ဖိတ္ေခၚပင့္ေဆာင္အပ္ပါသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ျပန္လာမည့္အခ်ိန္ကေတာ့ ေႏြေႏွာင္းျဖစ္တဲ့ မိုးဦး အႀကိဳကာလ၊ သစ္ငုတ္တိုမ်ား မီးေလာင္လို႔ ညိဳမဲေနတဲ့အခ်ိန္ႏွင့္ ကူးကူး ကူးကူး လို႔ ခ်ိဳးငွက္မ်ားတြန္က်ဴးၾကတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္ … အို … ဖီ့ဗူးေယာ္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ “ဆု္ယ၀္ထင္းသင့္ ႓ူးလးဃွာင့္ ယူၬသာေဍ ဖီ့႓းယ၀္ထါင္ အု္ခါ့႓း ဏိင္းဍ၀္ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အင္း ေမ၀္ေခါဟ္ေမ၀္အါင္” ဟူ၍လည္း သီဆိုပူေဇာ္ၾကၿပီး အဓိပၸ‘ါယ္မွာ “လယ္ယာမ်ားကို သီးႏွံေအာင္ျမင္စြာ ထြက္လာေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးသည့္ အဖြားဖီ့ဗူးေယာ္ဟာ ယခုအခါ ေႏြရာသီေရာက္ရွိလာၿပီး ေကာက္ႏွံစပါးအ႐ြက္မ်ား ေျခာက္လာသည့္အခ်ိန္၊ ေကာက္ႏွံစပါးမ်ား အသီးမွည့္လာသည့္အခ်ိန္မွာ တႏွစ္တာ တာ၀န္ၿပီးဆုံးၿပီး ေနရင္း႒ာနသို႔ျပန္သြားပါေတာ့မည္။ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားေသာ ဖီ့ဗူးေယာ္အား လြမ္းဆြတ္ တသၾကရပါသည္။ အုိ … ဖီ့ဗူးေယာ္ ေနာင္ႏွစ္အတြက္ လယ္ယာစပါး ထြန္ယက္ခ်ိန္ က်ေရာက္လာလွ်င္ ကြၽႏု္ပ္တို႔၏ လယ္ယာကို ေစာင့္ေရွာက္ေပးဖို႔ ျပန္လာလွည့္ပါ။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ျပန္ေရာက္လာပါလွ်င္ ကြၽႏု္ပ္တို႔ အသင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ေကာက္သစ္ဆန္ဦးမ်ားကို စားေသာက္လွည့္ပါ။ အို … ဖီ့ဗူးေယာ္” စသည္ျဖင့္ သီဆို ပူေဇာ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ အထက္ပါေတးမ်ားအျပင္ အျခား ဖီ့ဗူးေယာ္ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေတးသီခ်င္းမ်ား မ်ားစြာရွိေပသည္။ အထက္ပါ သီခ်င္းလကၤာသြားမ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေရွးကာလက စၿပီး ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္း၍ ေကာက္သစ္စပါးမ်ား ထြက္ေပၚလာ သည့္အခ်ိန္တြင္ ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ကို ျပဳလုပ္က်င္းပေလ့ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ႏွင့္အတူ ေကာက္သစ္စားရင္း ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲကို တၿပိဳင္တည္း အတူက်င္းပလာခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။ ေကာက္သစ္စားပြဲ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိ႐ုိးဖလာေတာင္ယာလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ ေရွးဦး မဆြကပင္ လုပ္ကိုင္ၿပီး သက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းမ်ားမွ ေပၚထြက္လာသည့္ သီးဦး သီးဖ်ားမ်ားျဖင့္ ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲကို က်င္းပေလ့ရွိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ေရာက္ရွိလာၾကသည့္အခါ ေရေျမေဒသ ျခားနားစြာ ေနထိုင္မႈ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရေသာ ခရီးၾကမ္းတို႔ေၾကာင့္ ပတ္၀န္းက်င္နီးစပ္မႈႏွင့္ ဘာသာယုံၾကည္မႈကိုႏြယ္၍ ေကာက္သစ္စားပြဲ က်င္းပသည့္ေန႔ရက္မ်ား ကြဲျပားလာခဲ့ၾကသည္။ ေဒသအလိုက္ ေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ က်င္းပျပဳလုပ္ေလ့ရွိေသာ ေန႔ရက္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။ * မိ႐ုိးဖလာကို ကိုးကြယ္ေသာေတာင္ေပၚေဒသေန ကရင္ တို႔သည္ တႏွစ္တာ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းၿပီးစီး၍ အ႐ုိးေကာက္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးမွသာ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ * လဲကယ္ဘာသာ၀င္ ကရင္တို႔သည္ နယုန္လ (သို႔) တန္ေဆာင္မုန္းလအတြင္း ပထမအပတ္စေနေန႔တြင္ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ * ေျမျပန္႔ေဒသေန ကရင္အခ်ိဳ႔ႏွင့္ ထိုင္း(ယိုးဒယား)ရွိ ကရင္အခ်ိဳ႕တို႔က ျပာသိုလဆန္းတရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ * တလာကူ ရေသ့ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ကရင္အခ်ိဳ႕က တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ တရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေလ့ ရွိသည္။ ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္ႏွင့္အတူ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲကို ယွဥ္တြဲလ်က္ က်င္းပေလ့ ရွိၾကသည္။ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ အနည္းငယ္ ကြဲျပားမႈရွိေသာ္လည္း ရည္႐ြယ္ခ်က္ကား အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲေတာ္၌ နပန္းပြဲ၊ လက္ေ၀ွ႔ပြဲ၊ ၾသပြဲမ်ားျဖင့္ အင္အားျပ၊ သတၱိျပ၊ က်န္းမာသန္စြမ္းမႈကို ျပေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပၾကသည္။ ႐ုိးရာေကာက္သစ္စားပြဲ (အင္းလင္႓ူးသင့္ေခါဟ္) ႏွင့္အတူ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲကို ေပ်ာ္႐ႊင္စြာ ဆင္ယင္က်င္းပၿပီးေနာက္ တလင္းရွိ စပါးမ်ားကို စပါးက်ီသို႔ ထည့္သြင္းရေလသည္။ ေက်း႐ြာအလိုက္ အမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ စပါးက်ီ (သို႔) ႐ြာပိုင္ စပါးက်ီကို သင့္ေလ်ာ္သည့္ေနရာတြင္ သတ္မွတ္ေဆာက္လုပ္ထား ၾကသည္။ စပါးက်ီတြင္းသို႔ စပါးအားလုံး ထည့္သြင္းၿပီးမွသာလွ်င္ ဖီ့ဗူးေယာ္စပါး၊ ၎င္းမ်ိဳးေစ့ဥ (အု္ခီႜ႕) ျဖစ္ေသာ ေျမစာလုံးခဲ တလုံးႏွင့္ ၎အား ပူေဇာ္ပသထားေသာ ပုလိုင္းငယ္တို႔ကို စပါးက်ီ၏ အေပၚေထာင့္ တေနရာတြင္ထားၿပီး တႏွစ္ပတ္လုံး ဖီ့ဗူးေယာ္ကိုယ္စား စပါးက်ီကို ေစာင့္ေရွာက္ေစေလသည္။ အခ်ိဳ႔မွာ ဖီ့ဗူးေယာ္တုိင္ထိပ္တြင္ ဖီ့ဗူးေယာ္ ကိုယ္စား သိန္းငွက္႐ုပ္ ျပဳလုပ္ခ်ိတ္ဆြဲထားၾကသည္။ သိန္းငွက္႐ုပ္ရွိျခင္းျဖင့္ ၾကက္၊ ငွက္၊ ႂကြက္မ်ား စပါးကို လာေရာက္ဖ်က္ဆီးမႈကို ကာကြယ္သည္။ သိန္းငွက္က ၾကက္၊ ငွက္၊ ႂကြက္မ်ားကို ထိုးသုတ္ခ်ီယူ စားေသာက္ျခင္းျဖင့္ စပါးကို ဖ်က္ဆီးသည့္ အႏၲရာယ္မ်ားကို ကာကြယ္ရန္ ရည္ရြယ္၍ သိန္းငွက္႐ုပ္ကို ခ်ိတ္ဆြဲၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ယေန႔တြင္ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲ က်င္းပသည့္အခါ ဖီ့ဗူးေယာ္အား ျပန္လည္ပို႔ေဆာင္ေသာအားျဖင့္ လူစုလူေ၀းမ်ားတန္းစီၿပီး အိုးစည္ ဖားစည္မ်ားျဖင့္ တေပ်ာ္တပါး ပို႔ေဆာင္ၾကၿပီး ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲ တရပ္ အျဖစ္ က်င္းပၾကသည္ကိုေတြ႕ရေပသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲက်င္းပျခင္းအခမ္းအနားအစီအစဥ္ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲကို ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ နံနက္ေန အာ႐ုံတက္ခ်ိန္တြင္ ကရင္အမ်ိဳးသား အလံေတာ္အား လႊင့္ထူျခင္း၊ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အထိမ္းအမွတ္ ေဟာေျပာပြဲ ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားၿပီးေနာက္ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲကို တဆက္တည္း က်င္းပၾကသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲ ျပဳလုပ္သည့္ အခမ္းအနား အစီအစဥ္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။ (၁) ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴး ၁-ဦးႏွင့္အရန္ ၂-ဦးတို႔က ရာဇမတ္၀င္း အတြင္းသို႔ စတင္ေနရာယူျခင္း။ (၂) ေန႔ ၇-ေန႔စုံေသာ အဖိုး ၇-ဦးႏွင့္ အဖြား ၇-တို႔က ေျမးငယ္ မ်ား ၿခံရံလ်က္ေနရာယူျခင္း။ (၃) ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးမွ စပါးလိပ္ျပာမ်ား ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာေစရန္ႏွင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္အား မွာေခြၽေသာအားျဖင့္ ႐ြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ျခင္း။ (၄) ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးက ဦးေဆာင္လွ်က္ အဖိုးအဖြားႏွင့္ ေျမးငယ္မ်ားအားလုံး ရာဇမတ္၀င္းအတြင္းမွ ျပန္လည္ထြက္ခြာျခင္း။ အထက္ပါ အခမ္းအနားအစီအစဥ္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေဆာင္ရြက္သည့္ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးမ်ား ေနရာယူအၿပီးတြင္ ေန႔ ၇-ေန႔စုံေသာ အဖိုး ၇-ဦးႏွင့္ အဖြား ၇-တို႔က ေျမးငယ္မ်ား ၿခံရံလ်က္ ရာဇမတ္၀င္း အတြင္းသို႔ ဆက္လက္ေနရာယူၾကသည္။ ရာဇမတ္၀င္းအတြင္းရွိ စပါးပုံအား လက္ယာရစ္ျဖင့္ ၃-ပတ္တိတိ လွည့္ပတ္ပူေဇာ္ ၿပီးေနာက္ စပါးပုံ၏ လက္ယာဖက္တြင္ အဖိုး ၇-ဦးကလည္းေကာင္း၊ လက္၀ဲဖက္တြင္ အဖြား ၇-ဦးကလည္းေကာင္း ေန႔နာမ္ အလိုက္ အသီးသီး ေနရာယူၾကသည္။ ေျမးငယ္မ်ားက အဖိုး၊ အဖြားတို႔၏ ေနာက္၌ေနရာယူၾကသည္။ ထိုသို႔ ေနရာယူၿပီးခ်ိန္တြင္ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးသည္ စပါးလိပ္ျပာမ်ား အသီးသီးျပန္လည္ ၀င္ေရာက္လာေစရန္ႏွင့္ ဖီ့ဗူးေယာ္အား မွာတမ္းေခြၽေသာ စကားအား ကရင္ဘာသာလကၤာျဖင့္ စတင္႐ြတ္ဖတ္ပါသည္။ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴး ႐ြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ျခင္း ၿပီးဆုံးသည့္အခါတြင္ အဖိုး၊ အဖြားမ်ားက စပါးပုံအား အေမႊးနံ႔သာရည္မ်ား ပက္ဖ်န္းၾကၿပီး အဖိုးအဖြားႏွင့္ ေျမးငယ္မ်ားက ေပါက္ေပါက္ဆုပ္မ်ား ႀကဲပက္ ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ပြဲေတာ္အႀကီးအမွဴးက ေရွ႕ဆုံးမွဦးေဆာင္ၿပီး အဖိုးအဖြားႏွင့္ ေျမးငယ္မ်ားတို႔ေနာက္မွ ၿခံရံလိုက္ပါလ်က္ ရာဇမတ္၀င္းအတြင္းမွ အသီးသီးျပန္လည္ထြက္ခြာၾကသည္။ ပြဲေတာ္၌ ဧည့္ခံေကြၽးေမြးရန္ အသင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ႐ုိးရာ စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္မ်ား၊ ေခါင္ရည္မ်ားကို ပြဲေတာ္လာ ပရိသတ္မ်ားအား တည္ခင္းဧည့္ခံေကြၽးေမြးၾကသည္။ ကရင္ယဥ္ေက်းမႈ လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ားကလည္း ပရိသတ္မ်ားအား ႐ုိးရာေတး သီခ်င္းမ်ားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေပးၾကသည္။ ဖီ့ဗူးေယာ္ ပူေဇာ္ပြဲကို ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားေနထိုင္ရာ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အခမ္းအနားႏွင့္အတူ ယခင္က ယွဥ္တြဲျပဳလုပ္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေမွးမိွန္လာကာ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္ေနေပသည္။ ကရင္စာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ ျပန္႔ပြားေရး အသင္းသည္ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္ေနေသာ ဖီ့ဗူးေယာ္ပူေဇာ္ပြဲ ႐ုိးရာဓေလ့ကို ေဖာ္ထုတ္ထိန္းသိမ္း ျမႇင့္တင္ေသာအားျဖင့္ ဖားအံၿမိဳ႕ေပၚတြင္ က်င္းပေသာ ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ သ႐ုပ္ျပပြဲအျဖစ္ က်င္းပျပသႏိုင္ခဲ့သည္။ အဆိုပါသ႐ုပ္ျပပြဲမွ ႐ုိက္ကူးထားေသာ မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံမ်ားကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ စစ္သမိုင္းျပတိုက္တြင္ အမ်ားျပည္သူ ေလ့လာႏိုင္ရန္ ခ်ိတ္ဆြဲျပသထားသည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားတိုင္း မိမိတို႔၏ ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားကို အျမတ္တႏိုး ေဖာ္ထုတ္ထိန္းသိမ္း ျမႇင့္တင္ႏိုင္ၾကပါေစဟူ၍ ဆႏၵျပဳအပ္ပါသည္။ သမိုင္းသုေတသီပညာရွင္ ေစာေအာင္လွ ေရးသားထားေသာ ကရင့္ရာဇ၀င္သမိုင္းစာအုပ္ (စေကာကရင္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာျပန္ထားသည့္စာအုပ္) လယ္တီေျမသားဘေလာ့ပိုစ္မွာ ဖတ္ရဴ ႔ရသမွ်အား ကရင္လူမ်ိဴး မ်ားဗဟုသုတ ရရွိေအာင္ ျပန္လည္ေ၀မွ်ကာ တင္ျပအပ္ပါသည္..။ လင္းေရာင္မိုး..(ဘားအံ)

No comments:

Post a Comment

ထုိေနရာေလးမွာ ခံစားခ်က္မ်ား ရင္ဖြင့္သြားပါေနာ္